Allmänna villkor och bestämmelser
Definition och tillämpningsområde
1.1 Följande definitioner gäller i de Allmänna villkoren:
Erbjudande: de produkter som erbjuds av Förmedlaren
Förmedlare: Opulent Living;
Beställning: den produkt som köparen beställt och för vilken avtal har ingåtts;
Ångerfrist: den tid inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke eller en verksamhet och som ingår ett distansavtal med en mellanhand;
Dropshipping: köparen gör en beställning via webbplatsen, varvid förmedlaren tar emot beställningen och godkännandet att ingå ett avtal om en eller flera produkter mellan köparen och leverantören som en mellanhand och därför inte för förmedlarens räkning och risk, varvid betalning sker som en del av avtalet via förmedlaren och leverantören levererar produkten direkt till köparen
Blankett: den ångerblankett som tillhandahålls av leverantören och som konsumenten kan fylla i om han vill utöva sin ångerrätt och som ingår i bilagan till villkoren;
Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda avtalet inom ångerfristen;
Kund: den person med vilken ett avtal ingås för leverantörens räkning;
Leverantör: den som tillhandahåller en produkt;
Avtal: ett avtal som har ingåtts eller ska ingås genom en mellanhand mellan köparen och leverantören om köp av produkter, varvid en eller flera tekniker för distanskommunikation uteslutande används för att ingå avtalet;
Produkt: en vara som erbjuds av leverantören via webbplatsen genom dropshipping;
Skriftligt: all digital kommunikation med hjälp av tecken som kan lagras på ett varaktigt medium, varvid metoden kan bestämmas av mellanhanden;
Allmänna villkor och bestämmelser: De allmänna villkoren är upprättade av Opulent Living, som agerar som mellanhand.
1.2 Villkoren gäller för varje erbjudande som görs av en Förmedlare, varje beställning och varje avtal, inklusive tillägg eller ändringar av dessa, samt för efterföljande avtal.
1.3 Tillämpligheten av allmänna villkor eller (inköps-)villkor för Förmedlarens köpare avvisas uttryckligen.
1.4 Artiklarna 11.5, 11.6, 12, 13 och 14 i de allmänna villkoren gäller endast för konsumenter.
1.5 Om en eller flera bestämmelser i de Allmänna Villkoren vid någon tidpunkt skulle vara helt eller delvis ogiltiga, ska Avtalet och dessa Allmänna Villkor i övrigt fortsätta att gälla och bestämmelsen i fråga ska omedelbart ersättas av en bestämmelse som kommer så nära den ursprungliga bestämmelsens omfattning och syfte som möjligt genom ömsesidig överenskommelse.
Erbjudande
3.1 Varje erbjudande som görs av en Förmedlare har en begränsad giltighetstid, nämligen till dess att en Produkt inte längre finns i lager eller inte längre är tillgänglig hos Leverantören ("Utgång") eller inte längre kan beställas via Webbplatsen.
3.2 Om ett erbjudande är föremål för villkor måste detta uttryckligen anges i erbjudandet.
3.3 Varje erbjudande kan komma att ändras. Ombudet har rätt att när som helst ändra erbjudandet.
3.4 Varje erbjudande innehåller en fullständig och så korrekt som möjligt beskrivning av Produkterna för att Köparen ska kunna göra en korrekt bedömning. Bilderna av produkterna är en rättvisande återgivning av en produkt. Leverantören kan inte garantera att de färger som visas exakt motsvarar de faktiska färgerna på en produkt. Vid beställning har köparen möjlighet att bedöma produkten, dess bild och dess beskrivning med hänsyn till ovanstående punkter.
3.5 Alla bilder och beskrivningar av en produkt är vägledande och kan inte utgöra grund för ersättning eller hävning av avtalet vid felaktigheter och/eller avvikelser, såvida det inte föreligger sådana avvikelser från produktens väsentliga egenskaper att det i själva verket är fråga om en annan produkt än den som köparen avsåg att beställa.
3.6 Erbjudanden som Köparen rimligen kunde eller borde ha insett innehöll ett uppenbart misstag eller ett uppenbart fel behöver inte beaktas av Leverantören. Köparen kan inte härleda några rättigheter från ett sådant fel eller misstag.
Avtal
4.1 Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4.5 ska ett Avtal ingås vid tidpunkten för Köparens accept av Erbjudandet och beställning på de villkor som anges däri.
4.2 Avtalet ingås på tyska, såvida inte Agenten erbjuder Villkoren och vidare kommunikation via Webbplatsen på ett annat språk. I det senare fallet kan ett avtal också ingås på ett språk som Köparen väljer, och Köparen kan också kommunicera med Förmedlaren på det språket.
4.3 Om Köparen accepterar erbjudandet elektroniskt, kommer Ombudet omedelbart att bekräfta mottagandet av acceptansen elektroniskt, varigenom Avtalet ingås. Så länge mottagandet av accepten inte har bekräftats av Agenten kan Köparen häva Avtalet.
4.4 Ombudet ska vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och för att säkerställa en säker miljö. Förmedlaren ska vidta lämpliga säkerhetsåtgärder om Köparen kan betala elektroniskt.
4.5 Förmedlaren får inhämta information om Köparens förmåga att fullgöra sina betalningsförpliktelser och om annat som kan vara av betydelse för ett ansvarsfullt ingående av Avtalet. Om Förmedlaren har giltiga skäl att inte ingå avtalet har Förmedlaren rätt att vägra att acceptera ordern eller att ställa särskilda villkor för dess fullgörande.
4.6 Köparen ska tillse att all information som Förmedlaren anger som nödvändig eller som Köparen skäligen måste anse nödvändig för Avtalets fullgörande i god tid görs tillgänglig för Förmedlaren. Om sådan information inte lämnas till Förmedlaren i god tid har Förmedlaren rätt att avbryta Avtalets fullgörande och/eller debitera Köparen de merkostnader som uppkommit till följd av förseningen enligt Förmedlarens sedvanliga taxor.
4.7 Ombudet ansvarar inte för skada, av vad slag det vara må, som uppkommit genom förlitande på felaktig och/eller ofullständig information som lämnats av Köparen, såvida inte Ombudet varit medveten om felaktigheten eller ofullständigheten.
Pris
5.1 De priser som anges i anbudet baseras på de kostnadsfaktorer som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående, såsom import- och exporttullar, frakt- och lossningskostnader, försäkringar samt eventuella avgifter och skatter. Alla gynnsamma och ogynnsamma avvikelser vid ankomst-, avgångs- eller leveranstidpunkten ska vara till fördel för eller bekostas av Köparen.
5.2 De angivna priserna är med förbehåll för tryck- och sättningsfel. Inget ansvar accepteras för följderna av tryck- och sättningsfel. Vid tryck- och sättfel är Leverantören inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.
5.3 Ett sammansatt anbud innebär inte att uppdragstagaren är skyldig att leverera en del av de varor som ingår i anbudet eller offerten till en motsvarande del av det angivna priset.
Överensstämmelse och garanti
6.1 Om inte annat följer av bestämmelserna i de Allmänna Villkoren skall Produkterna överensstämma med Avtalet, de specifikationer som anges i Offerten, rimliga krav på lämplighet och/eller ändamålsenlighet samt de lagbestämmelser och föreskrifter som gäller vid tidpunkten för Avtalet.
6.2 Förmedlaren påpekar att vissa Produkter har ett begränsat bäst före-datum, vilket anges på den aktuella Produkten. Köparen måste ta hänsyn till detta utgångsdatum för att kunna garantera produktens kvalitet och säkerhet i enlighet med leverantörens garanti.
6.3 Eventuella defekter eller felaktigt levererade produkter måste skriftligen rapporteras till Förmedlaren inom fyra (4) veckor efter leverans. Produkterna måste returneras i sin originalförpackning och i oanvänt skick.
6.4 Förmedlarens garantiperiod motsvarar tillverkarens garantiperiod. Förmedlaren ansvarar dock inte för produkternas slutliga lämplighet för en individuell tillämpning av Köparen, och inte heller för några råd avseende användning eller tillämpning av produkterna.
6.5 I händelse av garantianspråk ska Förmedlaren, efter eget gottfinnande, ombesörja utbyte eller reparation. Vid utbyte är Köparen skyldig att returnera de utbytta varorna till Förmedlaren.
6.6 Garantin gäller inte om:
Köparen själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller har låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem;
de levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt hanterats oaktsamt eller i strid med Förmedlarens anvisningar och/eller hanterats på förpackningen.
felet helt eller delvis beror på myndighetsbestämmelser eller bestämmelser som skall utfärdas om de använda materialens beskaffenhet eller kvalitet.
Leverans och fullgörande
7.1 Agenten ska utföra beställningar av Produkter med största möjliga omsorg.
7.2 Leveransplats är det land där transporten påbörjas. I detta fall sker leveransen utanför EU, varför post- eller kurirföretaget kommer att debitera kunden importmoms och/eller tullklareringsavgifter. Handlaren kommer därför inte att debitera moms.
7.3 Handlaren kommer att skicka och fullgöra accepterade beställningar i tid.
7.4 Alla leveranstider är ungefärliga. För leveranser av produkter från andra länder än Tyskland kan leveranstiderna vara längre än vad som anges på Webbplatsen. Denna period beror på leverantörens leveranstid. Kunden kan inte härleda några rättigheter från de angivna leveranstiderna.
7.5 Om en beställning inte kan utföras eller endast kan utföras delvis, kommer köparen att informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes.
7.6 Leverantören har rätt att leverera varan i delar, såvida inte detta avviker från avtalet eller delleveransen saknar självständigt värde. Leverantören har rätt att fakturera de varor som levererats på detta sätt separat. Överskridande av tidsfrist berättigar inte köparen till ersättning.
7.7 De leveranstider som anges på hemsidan är endast vägledande.
7.8 Om den angivna leveranstiden överskrids har köparen ingen rätt att häva avtalet eller till ersättning, såvida inte annat uttryckligen avtalats.
7.9 Vid avbeställning i enlighet med bestämmelserna i punkt 3 i denna artikel kommer Förmedlaren att återbetala det belopp som betalats av Köparen så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter avbeställningen.
7.10 Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, ska Förmedlaren göra sitt yttersta för att leverera en ersättningsprodukt. Senast vid leveranstillfället kommer det att anges på ett klart och begripligt sätt att en ersättningsvara kommer att levereras. Ångerrätten kan inte uteslutas för ersättningsartiklar. Kostnaderna för returförsändelsen ska bäras av uppdragstagaren.
7.11 Risken för skada på och/eller förlust av produkter åvilar uppdragstagaren fram till tidpunkten för leverans till köparen eller en tidigare utsedd representant som uppdragstagaren har fått kännedom om, om inte annat uttryckligen avtalats. Mottagande av gods utan anteckning på fraktsedel/faktura skall anses som bevis för att emballaget var i gott skick vid leveranstillfället.
Betalning
8.1 Om inte annat avtalats ska de belopp som köparen är skyldig enligt avtalet betalas omedelbart efter det att beställningen gjorts.
8.2 Köparen är skyldig att omedelbart meddela Förmedlaren om eventuella felaktigheter i betalningsuppgifterna.
8.3 Om Köparen inte fullgör sin(a) betalningsskyldighet(er) i rätt tid ska han vara skyldig att betala lagstadgad ränta på det belopp som fortfarande är förfallet och, om Köparen inte är konsument, lagstadgad kommersiell ränta, och Förmedlaren ska ha rätt att debitera de utomrättsliga inkassokostnader som han eller Förmedlaren ådragit sig. Inkassokostnaderna beräknas i enlighet med lagen och förordningen om ersättning för utomrättsliga inkassokostnader.
Bestämmelser avseende Webbplatsen och Produkterna
9.1 Förmedlaren ansvarar inte för fel och/eller oegentligheter i webbplatsens funktionalitet. Förmedlaren är inte ansvarig för fel eller otillgänglighet på Webbplatsen av någon som helst anledning.
9.2 Förmedlaren ansvarar inte för korrekt och fullständig överföring av innehållet i e-postmeddelanden eller annan digital kommunikation som skickas av/på uppdrag av Förmedlaren, och inte heller för att de tas emot i rätt tid.
9.3 Alla anspråk från Köparen för fel från Förmedlarens sida förfaller om de inte skriftligen har meddelats Förmedlaren inom ett (1) år efter det att Köparen har fått kännedom om eller rimligen kunde ha fått kännedom om de fel som hans anspråk baseras på.
9.4 Förmedlaren frånsäger sig uttryckligen allt ansvar och alla anspråk från Köpare och tredje man som har lidit (fysisk) skada till följd av vårdslös, felaktig eller onödig användning av Produkterna. Produkterna får endast användas i enlighet med bruksanvisningen.
9.5 Förmedlaren råder Köparen att alltid läsa och följa bruksanvisningen före användning. Produkterna ska förvaras och användas i enlighet med bruksanvisningen.
9.6 Alla råd om användningen av Produkterna är av allmän och icke-bindande karaktär. Köparen måste själv och på eget ansvar bedöma om en produkt är lämplig för honom eller henne. Om det råder någon tvekan om användningen av en produkt ska leverantören eller kundens (familje-)läkare kontaktas för att få en bedömning av användningen i det specifika fallet.
9.7 Vissa produkter, t.ex. produkter med små delar, produkter för yttre vård och elektriska apparater, ska förvaras utom räckhåll för små barn.
9.8 Leverantören råder köparen att alltid konsultera en specialist innan produkter används, såsom kosmetiska vårdprodukter, men särskilt vid graviditet, amning, medicinering och vid tveksamhet i händelse av överkänslighet mot något av innehållsämnena, efter att ha läst bruksanvisningen.
Force majeure
10.1 Leverantören är inte ansvarig gentemot köparen om förpliktelser enligt avtalet inte kan uppfyllas på grund av force majeure. Med force majeure avses i varje fall
force majeure på uppdragstagarens sida;
myndighetsåtgärder och restriktioner
strömavbrott
avbrott i internet-, datanät- och telekommunikationsanläggningar, till exempel på grund av cyberbrott och hackning
naturkatastrofer
krig och terroristattacker
Allmänna trafikproblem och restriktioner
strejker hos leverantörer eller ombud; och
andra situationer som Förmedlaren inte har någon kontroll över och som tillfälligt eller permanent förhindrar fullgörandet av förpliktelserna.
10.2 Under den tid som force majeure pågår är förpliktelserna enligt avtalet suspenderade. Om denna period varar längre än två månader har endera parten rätt att säga upp avtalet utan skyldighet att betala ersättning till den andra parten eller till Förmedlaren.
10.3 Om uppdragstagaren redan delvis har fullgjort eller kan fullgöra sina åtaganden enligt avtalet vid tidpunkten för uppkomsten av force majeure och den del som fullgjorts eller återstår att fullgöra kan tillmätas ett självständigt värde, har uppdragstagaren rätt att fakturera den del som fullgjorts eller återstår att fullgöra separat. Köparen är skyldig att betala denna faktura som om det vore fråga om ett separat avtal.
Skydd av uppgifter
11.1 Köparens (person)uppgifter kommer att lagras i en databas. Dessa uppgifter används i första hand för att fullgöra avtalet. På begäran kan Förmedlaren skicka information till Köparen om sina produkter, t.ex. nyhetsbrev och erbjudanden. Köparen kan när som helst invända mot användningen av personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål och/eller (ytterligare) mottagande av (viss) marknadsföringsinformation genom att kontakta Förmedlaren.
11.2 Köparen samtycker till användning av elektroniska kommunikationsmedel. Köparen är medveten om att trots alla rimliga säkerhetsåtgärder som Förmedlaren vidtar är elektronisk kommunikation inte säker och kan fångas upp, manipuleras, infekteras, försenas eller omdirigeras, inklusive genom virus och spamfilter. Agenten kan inte heller tillhandahålla absolut säkerhet mot obehörig avlyssning.
11.3 Agenten ska vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa sekretess och säker lagring av (person)uppgifter.
11.4 Som ett led i fullgörandet av avtalet kan (person)uppgifter även komma att överföras till länder utanför EU, t.ex. till en leverantör i Kina, eftersom avtalet mellan Kunden och leverantören annars inte kan fullgöras och leverantörens leverans av ordern till Kunden inte kan ske. Förmedlaren måste dock lämna avtalsmässiga garantier i detta avseende.
11.5 Kunden som är konsument har rätt att skriftligen begära att leverantören kontrollerar och/eller (om nödvändigt) rättar, kompletterar, raderar eller blockerar de personuppgifter som leverantören behandlar. En begäran om insyn och/eller rättelse ska ställas till Leverantörens ledning. På första begäran av Kunden kommer de registrerade personuppgifterna att göras tillgängliga, rättas eller raderas.
11.6 Personuppgifter för den Köpare som är konsument kommer inte att lämnas ut till tredje man såvida inte Agenten är skyldig att göra det enligt eller på grundval av tillämpliga lagar och förordningar eller det är nödvändigt för att fullgöra Avtalet.
Konsumenter
12.1 För konsumenter anges priser exklusive moms, skatter och fraktkostnader.
12.2 Innan ett avtal ingås med en konsument ska texten till de allmänna villkoren göras tillgänglig för konsumenten (elektroniskt) på ett sådant sätt att den lätt kan lagras av konsumenten på ett annat varaktigt medium. Om detta inte rimligen är möjligt ska det innan avtalet ingås anges var och hur villkoren kan läsas elektroniskt och att villkoren kan skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt på konsumentens begäran.
12.3 För att underlätta för konsumenten ska förmedlaren göra följande information tillgänglig via webbplatsen, eller åtminstone se till att denna information kan lagras på ett lättillgängligt sätt på ett varaktigt medium
Villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan lämna in ett klagomål;
Villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt, eller en tydlig angivelse av att ångerrätten inte gäller;
Information om garanti och service efter försäljningen.
formuläret.
12.4 För utövande av alla rättigheter som konsumenten har gentemot leverantören får denne använda sig av en mellanhand, förutsatt att detta sker i enlighet med de allmänna villkoren.
12.5 En garanti som lämnas av förmedlaren eller leverantören eller för deras räkning påverkar inte konsumentens lagliga rättigheter enligt avtalet gentemot förmedlaren.
12.6 Vid tillämpning av artikel 7.5 har Köparen som är Konsument rätt att kostnadsfritt häva Avtalet avseende Produkter som inte kan levereras eller inte kan levereras inom skälig tid.
12.7 Fullmaktshavaren får avvika från punkt 8.3 vad gäller de hämtningskostnader som ska debiteras konsumenten.
Rätt till avbeställning
13.1 Vid köp av produkter har den köpare som är konsument möjlighet att inom 14 dagar frånträda avtalet utan att ange skäl. Ångerfristen börjar löpa dagen efter det att konsumenten eller en representant som konsumenten i förväg har utsett och meddelat förmedlaren har mottagit produkten.
13.2 Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och dess förpackning varsamt. Han får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att bedöma om han vill behålla produkten. Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska han eller hon återlämna varan till förmedlaren med alla medföljande tillbehör och - om det är rimligt möjligt - i ursprungligt skick och originalförpackning, i enlighet med de rimliga instruktioner som förmedlaren lämnat.
13.3 Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt måste han eller hon meddela förmedlaren detta inom 14 dagar från mottagandet av produkten genom att fylla i formuläret. När konsumenten har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt ska han inom 14 dagar returnera varan till mellanhanden eller leverantören. I samband med detta måste konsumenten bevisa att han har returnerat de levererade produkterna i tid.
13.4 Om konsumenten inte har uttryckt sin önskan att utnyttja sin ångerrätt efter det att de perioder som avses i artiklarna 13.2 och 13.3 har löpt ut, eller inte har returnerat produkten till mellanhanden, är köpet ett faktum.
13.5 Följande produkter är undantagna från ångerrätten:
(a) Produkter som är av klart personlig karaktär;
(b) Produkter som inte kan returneras på grund av sin natur;
(c) Produkter som förstörs eller åldras snabbt;
(d) produkter vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som förmedlaren inte har något inflytande över;
- e) Ljud- och videoinspelningar och datorprogram vars försegling har brutits efter leverans.
- f) Förseglade produkter som inte är lämpliga att returnera av hälsoskydds- eller hygienskäl och vars försegling har brutits.
- g) Produkter som inte är lämpliga att returnera av hälsoskydds- eller hygienskäl och vars försegling har brutits efter leveransen; och
- h) produkter som har skräddarsytts enligt konsumentens specifikationer.
Kostnader för avbeställning
14.1 Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska konsumenten stå för kostnaderna för att återsända varan.
14.2 Om konsumenten har betalat ett belopp, ska förmedlaren återbetala detta belopp till konsumenten så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter mottagandet av ångermeddelandet. Återbetalningen ska ske med samma betalningsmetod som användes vid köpet, såvida inte konsumenten uttryckligen samtycker till en annan betalningsmetod och förmedlaren accepterar detta. En förutsättning för återbetalning är att produkten redan har mottagits av förmedlaren eller leverantören eller att tillräckligt bevis för fullständig retur tillhandahålls.
14.3 Vid skada på varan som beror på vårdslöshet från konsumentens sida är konsumenten ansvarig för eventuell värdeminskning på varan.
Klagomål och tvister
15.1 Om Köparen har ett klagomål måste han skriftligen meddela Förmedlaren.
15.2 Ett klagomål upphäver inte Köparens eller Förmedlarens skyldigheter, såvida inte Förmedlaren skriftligen har meddelat något annat.
15.3 Reklamation avseende Avtalets fullgörande ska ske skriftligen och vara motiverad inom sju (7) dagar från det att Köparen upptäckt felet.
15.4 Reklamation ska besvaras av behörig representant inom 14 dagar från mottagandet. Om ett klagomål kräver en förutsägbart längre handläggningstid, ska den klagande underrättas inom 14 dagar och informeras om den tid inom vilken klagomålet kommer att handläggas.
15.5 Medlaren ska alltid ha en tidsfrist på minst fyra (4) veckor för att lösa ett klagomål genom ömsesidig överenskommelse. Efter denna period kommer klagomålet att betraktas som en tvist i den mening som avses i artikel 15.8.
15.6 Om Förmedlaren förklarar att ett klagomål är välgrundat kommer Förmedlaren, efter eget gottfinnande, att kostnadsfritt ersätta eller reparera de levererade Produkterna. Om ett klagomål inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse kommer klagomålet att betraktas som en tvist i den mening som avses i artikel 15.8.
15.7 Om den klagande är en konsument kan denne även kontakta ett klagomålsorgan via den europeiska ODR-plattformen (https://ec.europa.eu/consumers/odr/).
15.8 Alla tvister som uppstår i samband med avtalet eller som omfattas av de allmänna villkoren ska uteslutande regleras av tysk lag, oavsett köparens eller en tredje parts hemvist, och domstolens exklusiva behörighet, såvida inte tvingande bestämmelser ger behörighet till en annan domstol.
15.9 Tillämpligheten av Wienkonventionen om försäljning är utesluten.
16. Uthämtning av paketet eller utebliven leverans.
16.1 Om paketet inte hämtas ut eller om paketet inte accepteras debiteras en återställningsavgift på 20 %. Denna dras av från återbetalningen om paketet kommer fram till avsändaren i gott skick. Om paketet inte tas emot av avsändaren i gott skick finns det inget utrymme för återbetalning.